Fitte CEO’s, gezonde bedrijven

ymvghdhegly-abigail-keenan

In de afgelopen 10 tot 15 jaar is het aantal mensen dat marathons loopt geëxplodeerd. En niet alleen de populariteit van marathons is gestegen, ook die van triatlons, cyclo’s en zelfs klimexpedities. Onder de deelnemers aan deze evenementen zijn opvallend veel CEO’s, directieleden, executives en ondernemers. Neem de Nederlandse topbestuurders van Jumbo, Rituals, Unilever, Aegon en Schiphol. Zij houden het niet bij een eenmalig evenement, maar maken hardlopen onderdeel van hun dagelijkse routine.

Het leiden van een organisatie vereist vergelijkbare competenties als het trainen voor en het lopen van een marathon: lange termijnvisie, lange adem en doorzettingsvermogen. Maar word je van marathons lopen ook een betere leider of bestuurder? Het antwoord op die vraag is ja. Dat blijkt onder andere uit de studie ‘Does CEO fitness matter’ van de Duitse Peter Limbach en Florian Sonnenburg. Zij deden 10 jaar lang onderzoek bij S&P 1500 organisaties. Uit dit onderzoek blijkt dat organisaties met een fitte CEO het gemiddeld 5% beter doen ten opzichte van andere organisaties. Fit betekende in dit geval: een CEO die een marathon uitliep in het jaar dat de bedrijfsresultaten onder de loep werden genomen. Bedrijven met een marathon lopende bestuurder ouder dan 55 jaar of een bestuurder die deel uitmaakt van meerdere besturen deden het zelfs nog beter.

Blijkbaar is er een verband tussen de fysieke fitheid van een CEO en de resultaten van zijn of haar organisatie. Maar waarom een marathon en niet bijvoorbeeld drie keer in de week een cardiolesje op de sportschool? In een artikel hierover in de Wall Street Journal (2013) vertelden Amerikaanse topbestuurders wat voor hen belangrijke meerwaarden waren van het lopen van marathons:

–   ik ben fit, sterk, kan veel meer hebben en daardoor mijn werk beter aan

–   het is een uitdaging die mijn creativiteit en competitiedrang prikkelt

–   het brengt balans in mijn leven en geeft een focus die niet werk gerelateerd is

–   het traint mijn mentale hardheid en focus, dit komt van pas bij moeilijke beslissingen en stevige onderhandelingen

Vanuit mijn eigen praktijk kan ik daar nog aan toevoegen dat atleten, CEO of niet, de lat continue hoger leggen. Ze willen altijd beter, sneller en effectiever. De 1-1 feedback die je krijgt van trainingen en wedstrijden vergroot het zelfvertrouwen en daagt atleten uit om zichzelf te verbeteren. Daarbij hebben regelmatig trainen en een scherpe focus op een sportief doel nog een positief effect: wie fysiek sterker wil worden, gaat vaak gezonder eten, minder alcohol drinken en minder of helemaal niet meer roken. De energie die daarvoor terugkomt, blijkt zowel voor de CEO als voor zijn of haar organisatie ontzettend goed uit te pakken.

Een marathon of triatlon zijn wedstrijden waar veel trainingstijd en energie in gaat zitten en is niet voor iedereen haalbaar. Elk sportieve prestatie, of het nu je eerste 5k loop wedstrijd is of je rijdt de Haute Route in de Pyreneeën, heeft hetzelfde positieve effect. Zie het als een traject waarin je niet alleen fysiek uitgedaagd wordt maar waarin je ook bepaalde vaardigheden als doorzettingsvermogen, focus, discipline en weerbaarheid traint. Het zal bijdragen aan je ontwikkeling tot een succesvolle professional en het behalen van je professionele doelen.